‘Onderwijs peuters niet goed genoeg’

30 september 2013 door Linda Beuvens

Het onderwijs voor kinderen met een taalachterstand is niet goed genoeg. 60 tot 85 procent van de gemeenten moet betere afspraken maken met de scholen, vindt de Onderwijsinspectie.

Verantwoordelijkheid gemeenten

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan kinderen met een taalachterstand, maar vaak hebben ze niet goed op papier staan wat het beleid precies is en hoe resultaten gemeten worden. Ook weten ze niet zeker of ze wel de juiste kinderen bereiken. 60 tot 85 procent van de gemeenten moet betere afspraken maken met de scholen, vindt de Onderwijsinspectie.

De gemeente Amsterdam begint met een proef om kinderen al vanaf 2,5 jaar naar school te sturen, om op deze manier de achterstand zo klein mogelijk te houden of liever geheel weg te werken. Op tien scholen begint de gemeente met een proef voor kinderen met en zonder achterstand. In de nieuwe opzet worden voorschool, peuterspeelzaal en kinderopvang samengevoegd.

Staatssecretaris Dekker schrijft aan de Tweede Kamer dat “er nog veel valt te verbeteren” aan het voorschoolse onderwijs. Hij wil dat er in 2015 geen kinderen meer tussen wal en schip vallen en zal daarom in kaart laten brengen welke gemeenten nog geen contact hebben met consultatiebureaus. Er moeten nog dit jaar afspraken tussen alle betrokkenen op papier komen.

(bron: nos.nl)