Vavo, laatste kans of beste kans?

14 mei 2013 door Linda Beuvens

Soms lukt het niet om in het reguliere onderwijs een diploma te halen. Vervelend, maar het hoeft niet het einde te zijn van een opleiding. Het voortgezet algemeen onderwijs voor volwassenen, vavo, geeft je de mogelijkheid alsnog je diploma te halen voor vmbo-tl, havo of vwo. Dat kan op sommige scholen in deeltijd of in de avonduren. Op die manier kunnen leerlingen hun lestijden afstemmen met hun werk of eventuele andere verplichtingen. Ook is het soms mogelijk de opleiding versneld te doen, bijvoorbeeld 2 jaar havo in 1 jaar. In principe voor 18 plus, maar het is in sommige gevallen ook toegankelijk voor 16- en 17 jarigen.

Zelfstandigheid

Leerlingen die teveel zijn blijven zitten, die door ziekte niet regelmatig lessen kunnen volgen of leerlingen die door gedragsproblemen niet meer passen in het reguliere onderwijs kunnen hun toevlucht zoeken in het vavo. Voor velen is het een laatste kans een diploma te halen. Toch is het niet het afvoerputje van het reguliere onderwijs. “Zeker niet!“, zegt Anne-Lies de Roos, vavo wiskundedocent en leerlingbegeleider op het ROC in Rotterdam, “Ook als is het vavo vaak een laatste kans, het kan ook leerlingen laten opbloeien. Door de eigen verantwoordelijkheid die de leerlingen hebben, is het heel anders dan regulier onderwijs. Doordat ze niet meer leerplichtig zijn, is onderwijs ineens niet meer een verplichting, maar een eigen keuze. Leerlingen met autoriteitsproblemen bijvoorbeeld, varen heel goed bij deze zelfstandigheid.”

Certificaten en deeltijd

Ook is het fijn voor leerlingen die gezakt zijn en niet het hele eindexamenjaar over willen doen. Op het vavo kun je ook certificaten halen, eventueel zelfs in de avonduren. Op deze manier kun je ook werken naast de opleiding. “Elke leerling krijgt een persoonlijk leerplan dat aan het begin van het jaar wordt opgesteld”, legt De Roos uit, “Sommige leerlingen hebben kinderen, werken of moeten bijvoorbeeld door ziekte veel naar het ziekenhuis. Bij het opstellen van het lesrooster voor de leerling houden we hier rekening mee. Zo krijgen de leerlingen de beste kans alsnog een diploma te halen. Het slagingspercentage ligt maar nauwelijks lager dan bij het reguliere onderwijs.”

16- en 17 jarigen op het vavo

Onder bepaalde voorwaarden kan een middelbare school 16-jarigen en 17-jarigen uitbesteden aan het vavo. De middelbare school bepaalt in overleg met de leerling of het beter is als deze naar het Vavo gaat: een alternatieve leerroute (tweede weg). De leerlingen blijven ingeschreven staan op hun eigen middelbare school, maar volgen hun opleiding op het vavo. De middelbare school blijft verantwoordelijk voor de leerling. “Voor deze leerlingen geldt natuurlijk wel de leerplicht, en ze hebben dus een aanwezigheidsplicht. Voordeel van het vavo is dat de klassen gemengd zijn met leerlingen van verschillende leeftijden en deze leerplichtigen dus in de klas komen met volwassenen. Die volwassen sfeer kan heel bevorderlijk zijn voor leerlingen.” zegt De Roos. “Maar”, vervolgt ze, “sommige leerlingen blijken ook echt te jong voor deze zelfstandigheid en sfeer.’  Net als bij elke andere onderwijsvorm, is het ook bij de vavo van belang te kijken wat de leerling voor capaciteiten heeft en of deze vorm van onderwijs wel past.