Steve Jobsscholen: is hele dag swipen op de iPad modern onderwijs?

8 april 2013 door Linda Beuvens

De iPad is het walhalla van afleiding voor een kind: apps en games vechten om de aandacht. Veel ouders pakken het ding af als het tijd is voor huiswerk. Toch zullen vanaf augustus 2013 leerlingen van 10 basisscholen juist deze tablet gebruiken om hun leerstof tot zich te nemen.De met veel bombarie aangekondigde Steve Jobsscholen willen het hele gevestigde systeem omgooien.

Nooit meer klassikaal les, niet gebonden zijn aan schoolvakanties, elke leerling les op zijn eigen tempo, geen leraren maar coaches en dus iPads in plaats van stapels leerboeken.

Individueel onderwijs op de iPad

Twee scholen in Sneek en Breda gaan helemaal om naar het nieuwe systeem, ontwikkeld in Nederland door Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT). Andere scholen in Almere, Amstelveen, Amsterdam, Bernisse en Emmen voeren een deel van O4NT door.

In ieder geval krijgt elke leerling in deze scholen een iPad die de leerling helpt op de beste manier voor hem te studeren. Voor de één is dat veel opdrachten maken, voor de ander is het schrijven van een samenvatting van de leerstof afdoende.  De docenten hebben duidelijk inzicht in de manier van leren doordat alle informatie  wordt opgeslagen door de gebruikte onderwijs-apps en kunnen op die manier de leerlingen begeleiden en sturen.

Vaardigheden van deze eeuw

De leerlingen hebben niet meer klassikaal, maar volgen allemaal een eigen leertraject. Dit kunnen ze doen waar ze willen, thuis, maar ook op school. De scholen zijn open van half acht tot half zeven, maar continue aanwezigheid is dus niet meer nodig. Ook zijn de leerlingen niet gebonden aan schoolvakanties.  O4NT benadrukt dat deze methode en de grote rol voor ICT de leerling ruimte geeft voor innovatie, creativiteit, flexibiliteit en werken in een team, vaardigheden die in deze eeuw van belang zijn.

‘Leerlingen laten zich graag afleiden’

De dreigende afleiding die de tablet met zich meebrengt, wordt door docent Ria Rorije van het Hondsrug College in de Volkskrant (artikel niet gratis online toegankelijk) afgedaan met:

‘Ach, vroeger staarden ze uit het raam of fluisterden over het weekend. Het elementaire gegeven dat leerlingen zich graag laten afleiden, is geen reden om de moderne media te wantrouwen.’

Stel de juiste
vragen om een
goede school te kiezen.

Geef aan wat voor jou belangrijk is en stel je persoonlijke vragenlijst op. Dit kost je een minuutje.

Maak je eigen vragenlijst